برند چیست؟

ضرورت برند سازی

بازاریابی برند

برند چیست؟

برند عبارت است از نشان، علامت، اصطلاح، طرح، نام یا هر جیز دیگری که یادآور کالا یا خدماتی تو سط شرکت یا گروهی خاص باشد. با توجه به این تعریف درمی یابیم که اهمیت جهانی شدن نام یا نشان تجاری در دنیای اقتصاد و صنعت چیست و چرا بسیاری از کارخانه ها یا تولید کنندگان برای انتخاب نشان تجاری شرکت یا تولیدات خود اینقدر حساس هستند و با سختگیری هرچه بیشتر بازار را قبل از تولید محصول بررسی می‌کنند.

برای بیان بهتر اهمیت برندسازی در بازار مصرف این مثال کافی است: بسیاری از ما ایرانیان وقتی برای خرید پودر شوینده دستی روانه بازار می‌شویم، ناخودآگاه به فروشنده میگوییم: «آقا تاید دارید؟» در حالی که شاید این برند مدت هاست که از بازار مصرف ایران حذف شده و صدها نمونه جدید و تازه تری به بازار مصرف عرضه شده است. این مثال در مورد مایع ظرفشویی با نام «ریکا» هم کاملاً صادق است. درواقع با اینکه تاید و ریکا یک برند قدیمی و فراموش شده است، اما طوری در اذهان ها حک شده که هرنوع پودر شوینده یا مایع ظرفشویی را تاید و ریکا می‌نامیم.

جای تردید نیست که هر یک از ما در طول زندگی به چند عدد از هزاران محصول موجود در بازار وفادار هستیم و با توجه به برند و علائم آن کالاها، خرید روزانه خودمان را انجام می‌دهیم. شامپو، لباس، لوازم بهداشتی، مبلمان یا حتی تلفن همراه لوازمی است که همیشه با آنها سروکار داریم و سعی می‌کنیم برندی را که قبلاً امتحان کرده ایم و از آن رضایت کامل داریم، دوباره انتخاب کنیم. شاید به سختی برای برند جدید حاضر به هزینه کردن باشیم، چون از خدمات آن یا کیفیت آن بی اطلاع هستیم.

به هر حال این علاقه حاصل اعتمادی است که میان خریدار و تولیدکننده به واسطه نشان تجاری شکل گرفته است و خریدار بدون چون و چرا با دیدن علامت مورد نظرش دست به جیب می‌شود و برای آن هزینه می‌کنند، چون به کیفیت و نوع محصولات آن اطمینان کامل دارند.

به عقیده کارشناسان یک نام تجاری (برند) هویت محصول، شخصیت آن، فرهنک استفاده از محصول و سرانجام ارزش کالا، مورد نظراست. برندسازی و معروف کردن برندهای تجاری حتی از اقتصاد هم فراتر رفته و بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان با توجه به نوع مصرف افراد و برندهایی که آنها استفاده می‌کنند حتی می‌توانند شخصیت مصرف کنندگان این برندها را تعیین کرده و مورد بررسی قرار دهند. این امتیازها سرانجام می‌تواند به ارزش مادی و معنوی محصول مورد نظر ختم شود و اقتصاد مجموعه ای را به حرکت وا دارد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که تعداد برندهای معروف تجاری یک کشور می‌تواند حاکی از توانمندی اقتصادی آن باشد و قدرت و رشد اقتصادی منطقه ای خاص را به جهان معرفی کند. بنابراین می‌توان این گونه متصور شد که هرچه تعداد برندهای موفق و مطرح بین المللی در کشوری بیشتر باشد، قدرت اقتصادی آن نیز بالاتر از دیگران است. به کوکاکولا، پپسی، آبل، گوگل، مایکرو سافت، ایرباس، بوئینگ، سامسونگ، کیا، رولکس و... بنگرید. این برندها دنیا را تسخیرکرده و نفوذ کشورهایشان را فرا ملی و جهانی کرده اند. برند بیشتر: نفوذ بیشتر، اعتبار بیشتر و پول و منافع بیشتر. این واقعیتی است که در ایران درک نشده که اگر شده بود با چنین روند برندکشی و برندهایی چنین غبار گرفته مواجه نبودیم.

این مو ضوع تاکیدی بر جایگاه و ارزش برند سازی در صنعت است که بسیاری اعتقاد دارند برندهای تجاری یک کشور در حقیقت سفیران اقتصادی آن کشور خارج از مرزهایش هستند، چون همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم خریداران با دیدن لوگو یا آرم محصولی که به آن وفادار هستند، اطلاعات کاملی از کشور تولیدکننده یا شرکت تولیدکننده و نوع خدمات آن را در ذهن خود مرور می‌کنند، این کارکرد دقیقاً یعنی معرفی اقتصاد کشور سازنده آن محصول که باید بخوبی از آن حمایت و مراقبت کرد.


برچسب ها:

برندسازی

سئو سایت

بهینه سازی سایت

تولید محتوا

تبلیغات در گوگل

برند