اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام
شبکه اجتماعی
اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که کوین سیستروم و مایک کرایگر آن را بنیان نهادند و هم اکنون شرکت فیسبوک مالکیت آن را برعهده دارد. این نرمافزار این امکان را به کاربران خود میدهد که عکسها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، تامبلر و فلیکر همرسانی کنند. کاربران همچنین میتوانند از فیلترهای دیجیتال برای تصاویرشان استفاده کنند. محدودیت همرسانی ویدئو در اینستاگرام ۶۰ ثانیه است.
پیدایش و رشد اینستاگرام
نخستین نسخه
اینستاگرام در اکتبر ۲۰۱۰ راهاندازی شد. این سرویس به سرعت محبوبیت کسب
کرد و به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر تا آوریل ۲۰۱۲، و ۳۰۰ میلیون کاربر تا
دسامبر ۲۰۱۴ رسید. اینستاگرام از راه اپ استور اپل، گوگل پلی و فروشگاه
ویندوز فون قابل دسترسی است. پشتیبانی این نرمافزار کاربردی برای آیفون،
آیپد، آیپاد تاچ و گوشیهای دارای سیستمعامل اندروید برقرار است. همچنین
نرمافزار کاربردی شخص سوم اینستاگرام برای بلکبری ۱۰ و گوشیهای سیمبیان
نوکیا در دسترس است.
بنابر ادعای شریل سندبرگ، عضو ارشد هیئت مدیره
شرکت فیسبوک، بیش از ۲۵ میلیون شرکت اقتصادی در اینستاگرام صفحه مخصوص به
خود را دارند که از این میان، ۲ میلیون اکانت متعلق به بازاریابان آنلاین
است.
در دهه ۲۰۱۰، اینستاگرام چهارمین نرمافزار پرهوادار موبایلی بودهاست.
در مدت زمان بسیار کوتاهی این برنامه توانست سودآوری به ارزش ۵۰۰ میلیون
دلار آمریکا برای سرمایهگذاران داشته باشد. با رشد سریع و فراگیر این
رسانه اجتماعی سرمایهگذاران بیشتری تمایل به سرمایهگذاری پیدا کردند.
ر تاریخ ششم ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲، شرکت فیسبوک، برنامه اینستاگرام را به
ارزش یک میلیارد دلار آمریکا (به صورت نقد و سهام) خریداری کرد.
در سال ۲۰۱۳ رشد اینستاگرام ۲۳٪ بود در حالیکه فیسبوک به عنوان کمپانی مادر تنها ۳٪ رشد را تجربه کرد.
گفته میشود اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، از فیسبوک بزرگتر خواهد شد.
کوین سیستروم، از بنیانگذاران اینستاگرام و مدیرعامل شرکت فست میگوید: این بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود.
پیشینه و تغییرات
از زمان انتشار تاکنون این برنامه دو تغییر و بروزرسانی عمده و مهم
داشتهاست که نخستین تغییر در ماه مارس سال ۲۰۱۴ به منظور کاهش اندازه نسخه
اندروید برنامه اینستاگرام به نصف و همچنین افزایش و بهبود کارایی و تقویت
رابط کاربری انجام گرفت.
دیگر تغییر مهم این برنامه در سال ۲۰۱۷ اضافه
شدن «استوری» است که یک قابلیت کاربردی در این نرمافزار بهشمار
میرود.بعد از اضافه شدن قابلیت استوری و استقبال بسیار خوبی که کاربران از
آن کردند، اینستاگرام تصمیم گرفت قابلیت جدید دیگری به نام «استوری زنده
(لایو)» را به آن اضافه کند. این قابلیت ابتدا به صورت آزمایشی برای
کاربران آمریکایی فعال شد و بعد از مدتی از حالت انحصاری و آزمایشی خارج شد
تا تمام کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. کاربر توسط این قابلیت
میتواند به صورت زنده، از خود ویدیو تهیه کند و با دنبالکنندههای خود
صحبت کند.
بروزرسانی دوم در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ انجام شد. این تغییر
شامل افزودن حالت آفلاین و اعمال تغییرات در این حالت بود. بدین معنی که به
محض برخط شدن کاربر، همهٔ تغییرات و پردازشهای انجام شده در حالت آفلاین
به صورت همگانی ثبت میشوند. برنامه اینستاگرام از آغاز تاکنون تغییرات
فراوانی داشتهاست و به صورت پیوسته بروزرسانی میشود.
یکی از مشکلات
اینستاگرام کوتاه بودن ویدئوها بود که در سال ۲۰۱۸ با ایجاد قابلیت IGTV
این مشکل حل شد. به طوری که شما در پست خود ویدئوی حداکثر ۱ دقیقه یا مولتی
ویدئو حداکثر ۱۰ دقیقه را بارگذاری میکنید و لینک به IGTV خود میدهید و
ویدئو را بهطور کامل میتوانند مشاهده کنند.طی یک ماه اخیر شما میتوانید
ویدئوی خود را به صورت Landscape بارگزاری کنید که در این حالت شما به صورت
تمام صفحه میتوانید ویدئو را مشاهده کنید.
مستندساز و تاریخ طبیعیدان
مشهور بریتانیایی "سر دیوید اتنبرو" ۹۴ ساله، ظرف ۴ ساعت و ۴۴ دقیقه پس از
نخستین پست اینستاگرام خود رکورد زمانی رسیدن به یک میلیون دنبالکننده را
که پیش از آن به هنرپیشه آمریکایی "جنیفر انیستون" تعلق داشت با تفاوت ۳۲
دقیقه شکست.