مشخصات اعتماد مجازی

اینماد

خرید اینترنتی

مشخصات اعتماد مجازی

مشخصات اعتماد مجازی (اعتماد الکترونیکی)

وانگ و همكاران، چهار ويژگی برای اعتماد قائل هستند. چهار ويژگی اعتماد كه عموماً در تحقيقات گوناگون مورد توجه قرار گرفته است در مورد اعتماد مجازی یا اعتماد در محیط مجازی نيز مصداق دارد. با اين تفاوت كه اعتماد در فضای سايبر دارای برخی از مفاهيم ويژه است كه اولاً منحصر به محيط مجازی بوده و ثانياً آگاهی از اين تفاوتها ما را در درک بهتر و عميق تر اعتماد مجازی كمک ميكند.
اين مفاهيم ويژه عبارتند از:

اعتماد کننده و اعتماد شونده

در هر ارتباط مبتنی بر اعتماد، دو طرف خاص وجود دارند. اعتماد كننده و اعتماد شونده. اين دو نقش اعتماد، ميتواند بر عهده يک فرد، يک شركت و يا حتی يک محصول قرار گيرد. توسعه اعتماد مبتنی بر توانايی اعتماد شونده به انجام فعاليت ها، طبق نظر و علاقه اعتماد كننده می باشد. در فضای مجازی برخلاف محيط واقعی، اعتماد كننده، مشتری و يا كسی است كه از طريق تارنما به انجام تجارت الكترونيكی می پردازد و در مقابل، اعتماد شونده، تارنمای مورد نظر می باشد.

آسیب پذیری

اعتماد، شامل قبول آسيب پذيری توسط اعتماد كننده است. به عبارت ديگر اعتماد تنها زمانی تبلور پيدا ميكند كه محيط، نامطمئن و پر خطر بوده و اعتماد كننده حاضر به آسيب پذير كردن خودش و يا به عبارت ديگر پذيريش ريسک باشد. به علت پيچيدگی و ريسک فراوان موجود در تجارت الكترونيک، فروشندگان ميتوانند به شيوهای غير قابل پيشبيني در اينترنت رفتار كنند. خريداران و مصرف كنندگان نيز اغلب در مورد ريسک موجود در هنگام استفاده از تارنما و نيز ريسک موجود در هنگام تراكنش به صورت برخط نا مطمئن می باشند. همانطور كه گيفن بيان ميكند، حتی زمانی كه مصرف كنندگان اينترنتی تنها به بررسی تارنما پرداخته، و از آن خريدی نمی كنند، باز هم داده و اطلاعات به صورت اتوماتيک، از فعاليت های آنها جمع آوری شده كه بعدها ميتواند مورد سوء استفاده قرار گيرد.

رفتار ناشی از اعتماد

اعتماد، منجر به اقدامات و رفتارهايی ميشود كه اغلب همراه با ريسک پذيری است. شكل و نوع اقدام به موقعيت مورد نظر بستگی دارد و اين رفتارها ميتوانند محسوس و يا نامحسوس باشند. اعتماد مشتری در تجارت الكترونيكی ميتواند منجر به دو نوع اقدام از سوی مشتری شود:


    1 -خريد مجازی كه اغلب همراه با ارائه كارت اعتباری و اطلاعات شخصی است.

    2 -تماشای فروشگاه الكترونيكی


اين اقدامات ميتواند منجر به نتايج مثبت برای فروشندگان الكترونيكی شود كه ميتوان آن را فروش بالقوه دانست.

موضوعیت ذهنی

اعتماد، موضوعی ذهنی و به طور مستقيم مرتبط و تأثيرپذير از تفاوت های شخصی و عوامل محيطی است. افراد مختلف نقش اعتماد را در سناريوهای مختلف، ارزيابی كرده و نظرهای گوناگونی از آن دارند.
اعتماد در محيط مجازی نيز مانند اعتماد در محيط واقعی مفهومی ذهنی است.
سطح اعتماد مورد نياز برای ايجاد تراكنش با توجه به ويژگی های شخصی هر نفر متفاوت است. همچنين انسان ها نظرهای گوناگوني نسبت به فناوري دارند.

اخذ نماد اعتبار الکترونیکی (اینماد) آسان برای کسب و کار آنلاین شما توسط شرکت راهکار هوشمند ایرانیان
برای ارتباط با ما و اخذ اینماد و دریافت انواع مشاوره در زمینه های قوانین تجارت الکترونیکی و یا تجارت الکترونیکی چیست، به بخش ارتباط با ما مراجعه کنید.


برچسب ها:

شرکت تضامنی

تجارت الکترونیک

بازاریابی

ثبت نماد

ثبت برند

تجارت الکترونیک